Aktivity na měkkýše

 Jak vtipně, zábavně a dobře učit učit měkkýše na základní škole?

Na začátek se přiznám, že v poslední době mám s výukou přírodopisu trošku problém. Nejdřív jsem jej učila tak, jak jsem se ho učila já: znaky, zástupci, zajímavosti. Nadiktovat, napsat do sešitu, pročíst v učebnici, doplnit obrázky a pozor - od začátku moje největší "super aktivita" - pozvat žáky ke stolu, na kterém mám krabici s ulitami a lasturami, ukázat si, co je co a pak to vyzkoušet - nejlepší cesta k tomu, jak zlepšit třídní průměr, protože jenom blbec si nezapamatuje, že tohle je škeble a tohle je hlemýžď, hlemýžď, jak říkal můj třídní Jarda Fiala, kdo řekne ŠNEK, toho zastřelím! (On to možná neříkal zrovna tak, ale já to tak vždycky chápala) - prostě každý si zapamatuje, co je co, když to před ním zopakuje deset lidí. Ano, řekněme si, že to všechno ve skutečnosti vcelku k ničemu není, protože to příští hodinu už zase neví, ale teď to ví a já jim můžu dát jedničky.

Tak jak jsem letos učila měkkýše?
Vynechám tři hodiny, ve kterých jsem pouštěla prezentaci s obrázky (to bývalo moje maximum), protože to každý zná a ví (nebo někde stáhne, je toho všude mraky.)

Další hodinu se mi zachtělo něčeho zábavnějšího a akčnějšího. 

Takže rozdělení do skupinek a práce ve skupinách. 
 
Na rozdělení do skupinek jedna pěkná aktivita, kterou jsem zažila, nepochopila, upravila a použila.
Děcka si na lístek nakreslí ciferník hodin a vyznačí určité časy. Já dnes měla ve třídě 17 žáků a vyznačili si 3, 6 a 9 hodin. Pak jsem je vyzvala, aby si ke každé hodině domluvili schůzku se dvěma žáky, tj. ke trojce, šestce a devítce napsali po dvou jménech, která ale nesmí být napsaná u nikoho jiného, tzn. když mám se Sylvou schůzku ve tři, Sylva si mě taky napíše na třetí, pak se sejdu s Terkou, ale už nemůžu za Davidem. S tím se můžu sejít v šest. První dvě minuty si hodiny naplní ti nejrychlejší, ostatní se v tom pak začnou ztrácet, takže se to celé zasekne s tím, že nevadí, doladíme.
 
V této chvíli v originále necháte sejít skupinky, třeba je šest, s kým se potkáte? Ovšem vůbec nám to tenkrát nevyšlo, takže to mám upravené. Rozpočítala jsem ze třídy čtyři lidi a schůzka se udělala podle nich. Tím vznikly čtyři skupinky (to jsem chtěla) po třech (to jsem nedomyslela), ale ostatní jsem tak nějak přiřadila podle hodin dalšího ze skupinky. A měla jsem čtyři skupinky, více méně náhodné, a nikdo si nemusel stěžovat (a překvapivě nestěžoval.)

Skupinky dostávaly krabici různých lastur a ulit a začalo třídění.

1.úkol: roztřiďte ulity a lastury.
2.úkol: rozdělte na mořské, sladkovodní a suchozemské.
3.úkol: rozdělte na jednotlivé druhy.
4.úkol: pojmenujte jednotlivé druhy.

Každá skupinka pracovala vlastním tempem, každá měla trošku jinou práci, protože jsem ulity rozdělila jen tak namátkou. 
Při pojmenování mohli pracovat s učebnicí i s Googlem, některé skupinky využily vizuální vyhledávání na Googlu a jiné online určovací klíče. 

Fotky ilustrační. Moje poklady. 




K rozepsanému článku se vracím po měsíci a zjišťuji, že je dost zmatený. Ale třeba to někoho inspiruje. A já se budu snažit zlepšit, slibuju:-)


Komentáře

  1. Palec hore)))) a miluji všechny ty ulity z móřeee.

    OdpovědětVymazat
  2. Jsi dobrá,že zvládáš učit tolik předmětů! A tohle je fajn aktivita:),zdraví Sylva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, zvládám, ale jak, a jestli je to v pořádku, to je jiná otázka 😊 Ale přehrabování mušlí je oblíbené!

      Vymazat
  3. Nemohu dostatečně poděkovat úvěrové službě pana Pedra a dát lidem vědět, jak jsem vděčný za veškerou pomoc, kterou jste vy a zaměstnanci vašeho týmu poskytli, a těším se na doporučení přátelům a rodině, pokud by potřebovali finanční radu nebo pomoc @ 2% Sazba pro podnikání Půjčka .Přes Kontakt : . pedroloanss@gmail.com

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ukrajinci ve škole, zvonec a konec

Ukrajinci ve škole? No a co?

Vítejte aneb něco o mně